fredag 9 augusti 2019

En nationalromantisk dröm

I sommar var jag och  hälsade på i ett av mina absoluta favorit hus of all times. En nationalromantisk dröm med detaljer i varenda vrå. När jag var tonnåring så bodde min kompis K här. Här har jag varit på fest många gånger. Perfekt hus för mycket folk då man kan hitta sovplats lite här och där.
Nu har Ks lillebror F gått och gift sig med min gymnasiekompis S och de har tagit över huset efter K och Fs föräldrar. Tror det är fjärde generationen som bor här nu på raken.

Huset är som sagt en dröm....






Ingen pjoskig utsikt från huset heller.



Till huset hör lite olika ekonomibyggnader ( förutom trädgårdsmästarens hus som sålts av och ligger på tomten bredvid). Tex ett 8 mannadass, badhus och en liten bro ut till en egen liten ö.



Inuti är allt bevarat i original. Allt är målat i engelskt rött och guldockra och möblerna i gjorda för huset så de är i samma stil. Dekorer och detaljer i varenda hörn. Nationalromantik-porr!!




Favoritplatsen, lilla läshörnan vid elementet. Med flamskvävda kuddar och mys.


Även barntummen går i samma stil Tänk att få växa upp såhär..Som att bo i Carl Larssongården.




Bakom en dörr går en trappa upp och där kommer man upp till tornet. Tror att det är byggt som gästdel i huset. Här finns ett litet sovrum,



Med litet handfat..


Och ännu en trappa upp till översta torndelen. Där kan man numera spela trummor utan att bli störd.



Om man går åt helt andra hållet i huset så kommer man upp för en annan trappa, innanför köket, och där ligger personalrummen. ( jodå, det fanns förr personal med eget litet ringklockesystem precis som på Downton Abbey) 




Detaljerna alltså..



Nu har jag såklart inte fotat ALLA rummen, det fanns inte plats i mobilen. Men ni förstår känslan i huset. Mycket av det tar jag nu med mig i sinnet till mitt nya boende. Färgerna och stämningen. Ska bli fint att få lite Dalarna i Blekinge.



3 kommentarer:

  1. Wow vilket hus... underbart och tack att du visar lite av det fina

    SvaraRadera
  2. Har just börjat snöa in på vikingatida/medeltida sömnad/hantverk och hittade din blog via Petras textila resa. Så överraskad jag blev när det första jag möter är detta fantastiska hus, som även jag tillbringat ett antal kvällar/nätter i (badhuset!), men några år senare (gissar jag) och som vän till F :-) som jag tyvärr inte längre har någon kontakt med. Så roligt att huset nu är "hans"! Gick du i Jonas D:s klass på hbo månne?
    Tack för mycket fin vikingatida inspiration! Har kikat lite på att åka till Skagelse med familjen och blev extra pepp efter dina inlägg:)//Elin

    SvaraRadera
  3. Hej! Näe, ingen Jonas D i min klass på hbo men väl i högstadiet. ( jag bodde utomlands ett år och började då gymnasiet ett år senare) Nu blir jag ju nyfikan på vem du kan vara :-)
    Slagelse är i mitt tycke den trevligaste vikingamarknaden. Alldeles lagom stort, lagom internationellt och alltid fantastiskt väder och högkvalitativt hantverk. Rekomenderar den varmt! / Lina OJ

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, jag blir så glad! Jag läser alla och svarar på dom jag hinner med.

Blog Widget by LinkWithin