söndag 24 oktober 2010

Fina Folkkonst..

Jag är född och uppvuxen i Falun och en av dom sakerna som gjorde somrarna extra roliga var Falun Foklmusik Festival. ( FFF). Alla dessa kvällar man fick vara ute sent, hänga i parken i stan och lyssna på allt ifrån sambatrummor till mongolsk strupsång. Och dessa nätter, när dimman låg tung över Stångtjärn och kulningen ekade över vattnen och mellan tallarna. Musiken, maten, alla stånden på torget och alla främmande dofter. Hela staden levde upp i en hel vecka!
Nu är denna underbara festival ett minne blott. Det blev för dyrt och folket ville inte betala. Som vanligt.
Under åren som festivalen fanns samlade jag dock på mig några av festivalens affischer. Dessa har blivit mina absoluta favoriter som väggprydnader . Alla är gjorda av samma konstnärinna Anna Sjons Nilsson.http://www.annasjons.se/
Hon lever och verkar i Falun och skapar de mest fantastiska saker och jag gillar verkligen hennes formspråk som är starkt influerat av den folkkonst som jag själv vuxit upp med i Falun.
Jag har även haft henne som inspiratör på Sätergläntan där hon ibland håller kurser.
Det här är dom affischer jag har från Falu Fokmusik Festival sedan innan:




(Jag har en affisch från 1995 på jobbet också, men den har jag inte fotat.)


Men samlare som jag är så vill jag ju ha fler....

Så när jag sprang på Anna i Bingsjö i somras så frågade jag om hon hade några gamla affischer på lager. Jag har ju kollat på en massa olika ställen i Falun innan , men ingenstans finns dessa affischer att hitta. Anna sa att hon skulle kika efter i sin ateljé efter sommaren.

Och nu när min käre far kom ner för at hälsa på lilla Clara så hade Anna skickat med två stycken nya affischer som jag inte hade. Visst är dom fina!!




Jag blir så glad så glad!!

Men jakten går vidare,...min käre far satt med i FFF`s styrelse i några år när det begav sig och en bekant till honom från den tiden skulle kika om han ev hade några gamla affischer liggandes på sin vind...Spännande! Helst vill jag såklart ha allihopa, underbara konstverk är dom iallafall allihop. Alldeles underbart fina! Och om någon av er läsare därute har någon liggandes i gömmorna så är jag såklart mycket villig att ta hand om dem :)

6 kommentarer:

  1. Ja, de var fina! Kul att ha i en lång rad om man har en vägg över

    SvaraRadera
  2. Ja, jag har plats för tre st på väggen bredvid pianot...annars är det snålt med väggplats :) / lina.oj

    SvaraRadera
  3. Inte en enda har jag men om jag hade några så skulle du få dem! Jag gillar också Anna Sjons Nilsson jättemycket, både som konstnär och som person.

    Kram Eva-Mari

    SvaraRadera
  4. Jeg kom innom her nå, og så måtte jeg sette på litt folkemusikk.

    SvaraRadera
  5. Fant ved en tilfeldighet veien inn hit - Så fin blogg du har!! Fargerik og glad. :)

    Marit

    SvaraRadera
  6. Vad mycket fint du gör! Och de är fina de där affischerna också. Jag minns några.
    Var bara på en kvällskulning vid Stångtjärn för länge sen, men det var verkligen sånt som satte sig i själva roten av mig... på nåt vis.
    Det var en fin festival, så länge den varade.

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, jag blir så glad! Jag läser alla och svarar på dom jag hinner med.

Blog Widget by LinkWithin