onsdag 24 april 2013

Turorial, stolsdynan. Del 2.


Här kommer då den hett efterlängtade del 2 på min tutorial.
Börja med att välja tyg. Dom får gärna ha lite samma färgintensitet, men blanda ut med lite mörka och ljusa tyger för att det inte skall bli för platt. Och för gudsskull... matcha inte för bra!!
Det skall vara lite oreda för att få harmoni. Perfekta saker är det tråkigaste som finns.
Alla bitar klipps ut med en cm sömsmån.

Börja med att sy ihop de 16 bitarna fyra och fyra så att du får fyra bågar. De 16 delarna sys med fördel ihop slumpmässigt för att göra det hela lite mer spännande och "hipp som happigt".
Sy sedan fast en mittenbit på var och en av bågarna.



Sy sedan ihop kvartarna två och två för att sen sy ihop halvorna .
Pressa så att det blir snyggt och klipp ev till så det blir jämt.
Klipp ut två bitar tyg som har samma storlek som det du just sytt. Det ena cirkeln skall bli baksida och den andra användas som förstärkning.
Förstärkningscirkeln lägger du på avigsidan av den färdiga lappcirkeln och syr en söm igenom båda lager längs med mittencirkeln för att förstärka lite.


Nåla fast ev band, lägg baksidecirkeln räta mot räta och sy ihop. Lämna ca 20 cm öppet för att kunna vända kudden rätt. Vänd kudden, pressa den snygg, full den med vadd eller en rund kudde.
Sy ihop öppningen för hand.



Klart!!!!


5 kommentarer:

  1. Fin beskrivning. Tack!
    Från pappersmönster till tyg"rutor", lägger du på 1cm sömsmån ca?

    SvaraRadera
  2. Bra beskrivning .
    Fint blir det. Tack

    SvaraRadera
  3. Precis " Emmas dagar". Alltid en cm sömsmån överallt./lina.oj

    SvaraRadera
  4. Då blev jag sugen att sätta mig vid maskinen igen. Tack Lina fina...

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, jag blir så glad! Jag läser alla och svarar på dom jag hinner med.

Blog Widget by LinkWithin