onsdag 5 januari 2011

Fina Jackan

Mannen här på bilden har världens finaste mansjacka! Han lämnar sin son på samma skola som jag lämnar min och då brukar jag beundra jackan såklart. Jag frågade en dag om jag fick göra ett inlägg om hans jacka och det fick jag!
Jackan köpte han utanför ett kloster i rumänska Bukovina. Det finns liknande jackor, västar, rockar och så vidare över hela öst. Han har sett snarlika kläder i Lvov (Ukraina) och Transylvanien. Hela jackans formspråk är mycket typiskt för östra europa.
Han vet inte hur gammal den är. Sådana kläder görs visst inte längre och sist han såg nåt i den stilen till salu, på en antikaffär i Herrmanstadt (Sibiu) i Rumänien kostade den 3000 spänn, och det var en tunn väst, mycket mindre än den här jackan.
I kyrkan i byn han åker till på semester, också i Rumänien, ligger en rock i samma stil och den är från 1800-talet. Huvudbeståndsdelen är fårskinn, från olika får och får av olika ålder. Muffarna är nog från unga lamm eller till och med lammfoster, de vita partierna från vuxna djur. Den ska visst vara rysligt varm, räcker med att bara ha en skjorta under mitt i vintern.
Otroligt vacker jacka. Får se om jag kan ta någon närbild någon dag, det är fantastiska svarta broderier på den. Härligt att se en man i vackra kläder. Händer ju inte så ofta nu för tiden :)

2 kommentarer:

  1. Härligt med en personlig stajl! Jag blir glad när jag möter sådana människor. Själv är jag ganska plain, iaf på utsidan. :)

    SvaraRadera
  2. Vilken stilig jacka och vilken stilig karl...hi hi

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, jag blir så glad! Jag läser alla och svarar på dom jag hinner med.

Blog Widget by LinkWithin