söndag 18 oktober 2009

Kultursöndag



Idag åkte jag iväg en sväng till Kulturen i Lund. Anledningen till det var de nya folkkonst utställningarna, där jag har med ett par flerfärgsvirkade hängslen.( ett gammalt skolarbete som nu fått se dagens ljus igen). Och vilken härlig tur det blev! En av dom första jag träffade på var min favorit-silversmed Karin Ferner.( http://karinferner.se/) Jag har arbetat på samma projekt som henne förut, (ett projekt runt Vånga bruddräkt som ställdes ut på Linköpings hemslöjd 2007. Medutställare var Lillevi Hultman, Anette Nilsson och NygårdsAnna) och det är alltid så inspirerande att prata med någon så rutinerad inom folkkonst och hantverksområdet som hon. Jag strosade runt på utställningarna och bara sög in inspiration i mängder. Gamla skånska tröjor med sidenband och fantastiska broderier, små dekorerade barnhättor som praliner för ögat, stickgrafitti, broderade skånska ylledynor, Karins underbara silverkronor , krympburkar och mönsterstickning. En ren fröjd för ögat! ( och sinnet). Väl ute på gården igen stötte jag på fler inspirerande människor, mästarna i levnadskonst, Raine Navin och Gunilla Skyttla. http://www.konsthallenhamnmagasinet.se/utst/navinskyttla.html. Underbara människor.
Efter att Kulturen stängt för dagen blev alla vi medverkande i utställningen bjudna till kex, ost och mingel och vid 18 tiden tog jag tåget hem igen. Tusen idéer rikare.

2 kommentarer:

  1. Nämen! Har du varit i Lund utan att gå ut och ta en öl med moi? :(

    SvaraRadera
  2. Jajjamensan! Du får ursäkta, men det var en blixtvisit :)

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, jag blir så glad! Jag läser alla och svarar på dom jag hinner med.

Blog Widget by LinkWithin