måndag 23 november 2015

Vikingakläder 4:


Ja här kommer lite mer,...

Tunikan här under har jag sytt i oblekt linne som jag färgat med indigo.  De olika färgningarna var inte så stora så jag fick lov att blanda dem. Jag vet att det där med olikfärgade kilar är mer medeltid men jag tänker att jag inte kan ha varit den enda i världen som behövt lägga till lite tyg när det inte räckt...och så tänkte de säkert på vikingatiden med. Runt halsen har jag inspirerats och gjort en egen tolkning av en sk "viborgtunika". Det är ett mansplagg som är sytt på ett väldigt finurligt sätt i dubbelt tyg med bla prydnadssömmar på bålen. Om någon opponerar sig så får dom väl gör det tänker jag. Jag är ju inte inne i vikingasvängen för att vara så historiskt korrekt som möjligt, jag tycker bara att sömnaden och skapandet är kul.



Har även nålbundit en mössa. Garnen är färgade i två olika efterbad av krapp samt ett garn som färgats med tuschlav från gården.


Vantar,...sydde dem i morse av ett gammalt pälsskinn jag hade liggande. Improviserat mönster.



Och här är en bild från nätet på hur de olika mönsterdelarna på mina kappor ser ut. Raka delar och kilar, väldigt basic. Jag har valt att ha lite sluttande axlar på mina kappor för att minska bylsigheten, som på bilden längst ner till höger.


Nu är det bara trekantssjalen och väskan kvar. Var ute och sågade till träpinnar till väskan i går kväll. Få se om min idé funkar.

2 kommentarer:

  1. Den blå tunikan är otroligt fin!

    SvaraRadera
  2. Så fantastiskt! Vilka otroligt vackra vantar!Ser ut som brudvantar! Använder du dem dagligdags nu? och om du gör det funkar dem bra?
    Elin i Skellefteå är det som frågar!

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, jag blir så glad! Jag läser alla och svarar på dom jag hinner med.

Blog Widget by LinkWithin