måndag 18 juli 2016

Borre vikingamarknad, Norge


För en tid sedan hade jag den stora äran att få följa med Halsingarna till Borre vikingamarknad i Oslofjorden, Norge. Den är en av nordens största vikingamarknader och inte alla som vill blir godkända till att få vara med. Som deltagare ska man helst tillhöra ett större vikingasällskap samt bidra till marknaden i någon profesionell form inom tex hantverk. Detta låter kanske hårt, men det skapar en fantastisk marknad. 

Men innan vi kom till Borre stannade vi förbi Tanum och de fantastiska hällristningarna. Jag blir alltid förvånad över hur stora de faktiskt är.

( många av följande foton är tagna av Frans Ekelin)




Väl framme på festivalen blev jag helt tagen av hur vackert det var. Marknadsplatsen låg alldeles intill vattnet bredvid en stor park med flera riktigt stora gravhögar kallat Borrehaugene.


Borre sett från bryggan som gick ut i Oslofjorden.



Det råder stränga regler för den som bor på området. Endast historiska tält i lin eller ull får förekomma.





Såhär såg det ut i Halsingarnas läger.  Spånen på marken la vi själva ut för att marken skulle tåla regn bättre. I vårat läger var vi trespråkiga: svenska, norska och danska.




Vi bodde precis bredvid bågskyttebanan, mycket underhållande. Unga som gamla, tjejer som killar stod och sköt dagarna i ända.



Våran uppgift på marknaden var att visa fram olika hantverk så här sitter jag och brickväver. Detta är mitt sätt att brickväva när man inte kan knyta fast sig någonstans eller har en brickbandsväv. Snurra en del av  varpen runt foten och sitt på resten. Funkar finfint!




Under veckan kunde man också delta i olika kurser. Här är det kursen i vikingatida keramik som dagen efter kursen öppnar sin bränningsgrop. Mycket spännande då många av kärlen brukar spricka.



En av kvällarna var det gille där det bjöds på mat och underhållning. Just här skulle en halvnaken man kärna smör på tid..... minns inte riktigt meningen med det...
Men se så otroligt vackra färger! Det var det bästa med hela festivalen, alla dessa fantastiska kläder! Överallt jag såg var det växtfärgat, handsytt, handspunnet,.... Inga skarpa färger eller illasittande jeans eller grälla sneakers. Som konstant ögongodis. Total hantverksporr!!
Fick inspirations-overload.




Posers. Magnus och Audun.


På marknaden fanns så mycket högkvalitativt hantverk att jag fick dåndimpen. Inga träsvärd eller vikingahjälmar i plast så långt ögat kunde nå. Den här marknaden var verkligen till för de deltagande vikingarna mer än för turisterna vilket var underbart! Men självklart så glömde jag fota allt det fina i ren eufori....

Men här är iaf jag och ben från en val..



Mys...





Jag och mitt bling...



Förvånansvärt nog så var det inte ett dugg jobbigt att bo i vaxat tygtält en hel vecka i regn och norskt rusk. Jag vande mig väldigt snabbt vid att laga all mat över öppen eld, endast gå på utedass och spendera de flesta av dygnets timmar ute under bar himmel. Kanske var det mycket tack vare hela den fantastiska stämningen, eller kanske var det alla fantastiska människor i vackra kläder som droppade gravnummer från Birka som vanligt folk pratar om vädret. Eller mest kanske det var tack vare de fantastiska material mina kläder var gjorda av. Lager på lager av ull och lin och nålbundna sockor med extra tovad sula som höll mina fötter varma igenom alla väder.
Hur som helst var det en fantastisk vecka, och jag är nu så fullproppad med inspiration att jag skulle kunna skapa oavbrutet fram till jul ungefär.
Sedan jag kom hem har jag sytt två ullklänningar varav jag växtfärgat den ena. Jag har också nålbundit färdigt ett par sockor , växtfärgat och sytt en hängleskjol och brickvävt två midjeband.
Och nu snart sticker jag iväg igen...

Kan inte sommaren vara lite längre?


3 kommentarer:

  1. Oj vad det låter underbart! Kanske man skulle våga sig på att gå på en dån nån gång./eva

    SvaraRadera
  2. Vad otroligt inspirerande! Själv har jag alltid dragit mig för att gå utklädd på dessa arrangemang då jag är rädd att komma "fel" klädd. / Kerstin

    SvaraRadera
  3. Låter så underbart, rena drömmen att vara med

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, jag blir så glad! Jag läser alla och svarar på dom jag hinner med.

Blog Widget by LinkWithin