onsdag 20 juli 2016

My darling chupa.




När jag var 20 år hade jag dille på folkdräkter från Asien, speciellt älskade jag textilier från Tibet.
På den tiden fanns ju inte google så jag hängde mycket på bibliotek och dreglade över böcker om bla indiska spegelbroderier och vietnamesiska Hmong.folkets fantastiska dräkter.
I samma veva började jag på Kerteminde höjskole utanför Odense och lärde mig att väva. Skolan hade en underbar bok om textilier från Nepal och där i hittade jag bilder på Tibetanska dräkter sk "chupa". Speciellt sherpakvinnorna hade fantastiska handvävda förkläden i kypertvävd ull. ( Manliga sherpas är världskända som de bästa guiderna på Mount everest.) Dessa ränder representerade kvinnans civilstatus samt vilken by hon kom ifrån. Jag blev dödskär! ( älskar ju oregelbundna ränder och färg!!)





Jag till och med vävde ett förkläde själv, så gott som jag kunde tolka den information jag hade.
Eller,..jag vävde faktiskt två. Det ena fick bli ett förkläde och det andra fick bli en kudde. ( har den i uthuset nånstans..)


Igår kom min kompis Magdalena ( fotografen) hem från en tur i norra Indien. Hon hade frågat i ett mail om jag önskade mig något från regionen och jag skrev nåt i stil med "- om du råkar ramla över ett gammalt begagnat sherpa-förkläde så skulle det inte göra något om du tog med det hem".

Och tydligen hade hon tagit min önskan otroligt seriöst för hem kom hon med detta:


Helt fantastiskt!!!!! Jag blev typ bensvag och darrhänt...
Tydligen går det knapt att få tag på förkläden av ull längre då alla numera bara vill ha förkläden av acryl...... så detta hade hon letat efter som en tok. Efter att ha frågat sig fram på en rad lika ställen hade hon träffat en kvinna vars 72 åriga mamma hade detta förkläde i sin ägo. Det hade varit den gamla kvinnans mammas förkläde och var tillverkat på 40-talet. OMG textilporr!!!!!!

Nu ska detta fantastiska förkläde på hänga på väggen i min atelje när den blir klar, så kan jag gå och klappa på det varje dag. Att få känna på något som jag drömt om i 16 år,....det är som att få träffa en kändis. :-)

2 kommentarer:

  1. Oj vad vackert, vilken skatt! / mvh Petra i Uddevalla

    SvaraRadera
  2. Så fint - förstår mycket väl att du är nöjd med det.

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, jag blir så glad! Jag läser alla och svarar på dom jag hinner med.

Blog Widget by LinkWithin