torsdag 27 juli 2017

Slagelse 2017


Äntligen var det dags igen för årets Vikingamarknad i Slagelse i Danmark.
Detta underbara ställe under en hel vecka med inspiration, hantverk, vänner och äventyr. Att få fly till en annan, vackrare värld ett tag och pumpa sina depåer fulla med färg och formglädje. Helt underbart.

Här är vårat läger. Halsingarnas. Jag är så att säga ingift i Halsingarna då Frans är medlem där och jag bor med honom i hans tält. Vi brukar få ha vårat läger i samma område som all marknadsförsäljning pågår då vissa av oss i lägret också bedriver försäljning. 

I bakgrunden uppe på kullen ligger långhuset och den stora platta gräskullen uppe till höger är den enorma borgen.



Att få vakna liggandes på fårskinnsfällar och titta upp på detta varje morgon är himmelskt.
( Tältet har Frans sytt själv och materialet är vaxad tältduk i linne.)




Såhär ser tältet ut när man fäller upp framsidan. Blir som en liten paviljong med tak där man kan sitta och umgås och tex sy..Här sitter jag och Isa och syr och sorterar glaspärlor till vikinga-bling.

( Foto: Petra Strandberg)


Det är mycket det här man gör på marknaden. Man sitter och hänger i folks tält. Babblar hantverk och stiftar nya bekantskaper.
Här sitter Saga, Fredrik, Anette och Petra i vårat tält och myser och dricker te.
I bakgrunden är Halsingarnas vapen och sköldar uppsatta för vila mellan slagen.


För slåss gör folk. Såklart. Jag brukar inte gilla uppvisnings fajterna på vikingamarknader men de som är i Slagelse gillar jag då de så att säga slåss på riktigt. På vissa marknader kör man mer någon slags uppvisnings kamp där det redan är uppgjort på förhand vem som ska vinna och det hela görs till en show. Men i Slagelse så går man lag mot lag med vapen i högsta hugg. Olika träffar ger olika poäng och till slut har så pass många "dött" i ett lag att de andra laget vunnit. Vilket gör det hela mycket mer spännande att se på.



Fältet fullt av döingar och publiken uppe på borgvallen.
                            

När man inte hänger i någons tält eller kollar på när folk slåss så går man såklart runt på marknaden. Där kan man handla vackra saker eller kolla på när folk utövar sitt hantverk.

Här är jag i färd med att handla växtfärgat sidentyg av världens sötaste lilla ryska... tyget var ohyggligt dyrt med helt klart värt det. Jag kollade också in lite silversmide.



Manligt häng i lägret. Ola, Johan, Fredrik, Nicolai och Johannes.


I Halsingalägret har vi många duktiga hantverkare med olika specialiteer. Bla så finns Petra som är expert på att fläta hår. Det har liksom blivit obligatoriskt att de som vill får håret flätade av henne i lägret. Här är det Fie som får sig en flashig frisyr.


Några av de flätor hon flätade i år. ( hon flätade även Frans då han börjat bli så långhårig..)

Foto: Petra Strandberg


Jag gled runt hela veckan iklädd min nya favoritklänning. En klänning i det tunnaste tunnaste ulltyg jag hittat och som jag har färgat med tuschlav. Den var helt fantastisk! Luftig och lätt men varm och skön. Kliade inte det minsta. Sen invigde jag också mina nya skor som jag sydde på kursen. Klart godkända! (sockorna är mina nålbundna clownstrumpor som går till knäna. Overderliga!)




På lördagen skulle två nya medlemmar få sina Halsinga märken så då tog vi alla på oss vårat finaste bling inför cermonin. Kvällen lyste med sitt mest magiska ljus och cemonin hölls i långhuset. Efteråt blev det mingel i lägret och sedan fest ihop med en annan, Göteborgsbaserad förening.


Team blå. Ola, Petra och Dag.


Team roströd. Johan och Saga.


Jag hann sy fast mitt nya siden-inköp och blingade min krappklänning inför festen.
Allt är växtfärgat.



Team lila. Frans och Isa.



Fnitter i lägret. Jag och Anette.

Foto. Petra Strandberg


Avlutar med en vacker solnedgång över verklighetsflykten..suck..



Längtar redan till nästa år igen. 


2 kommentarer:

  1. Så fantastiskt fint att få en inblick i allt detta, TACK för att du visar. Så mycket härliga bilder. Flätorna! Och textilerna! Och kläderna! Så häftigt alltihop.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det är underbart att få vara en del av. Ögongodis och inspiration vart man än ser.

      Radera

Lämna gärna en kommentar, jag blir så glad! Jag läser alla och svarar på dom jag hinner med.

Blog Widget by LinkWithin