måndag 21 augusti 2017

30-40tals helg i Fredriksdals trädgårdar


Nu har jag varit tidsresenär igen. Den här ggn reste jag tillbaka till 30-40talet under en lördag i Fredriksdals trädgårdar i Helsingborg. Solen sken och stämningen var på topp trots hög militär närvaro. Det var nämligen inbjudna militärer från Amerikanska och Franska trupper i bästa 40-tals uniformer.



Här är jag och Ricky och ett par militärer i väl genomtänkta outfits.



I det amerikanska lägret bjöds det på chcili con carne.



De skadade togs omhand och fördes till sjukvårdstältet där en sjuksyrra väntade i tidsenlig utstyrsel.


Det visades Lindyhop och man fick prova 40-tals gymnastik och gå på seminarier om bla 40-talets kokkonst och konsten att sy en 30-40tals klänning.
Mest gick folk och bara var snygga såklart. Ibland hela familjer ( här Olof och Frida) och ibland två viking-bekantingar som plötsligen dök upp som den franska motståndsrörelsen med baguette, armbindel och rödvin med brieost i högsta hugg ;-) ( Henrik och Martin)



Rekommenderas varmt till nästa år.

I söndags åkte vi på roadtrip till södra Österlen. 
Först ut var Ale stenar. Alltid lika vackert.


Sen blev det loppisar. Den här var helt galen.


Frans hittade äntligen en gammal herr cykel, och för ett riktigt brakpris!! Den kan han ha på tweedriden. Och det var en himla tur, för när jag kom hem till huset så hade någon varit in på tomten och snott min gröna Kronan cykel som Frans brukar cykla med på Tweedriden :-(




Håller på att fippla med mina tweedride kläder ute i ateljen nu. Konstruerade mönstret i torsdags. Kommer köra ca 1900 i år. Ska bli spännande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag blir så glad! Jag läser alla och svarar på dom jag hinner med.

Blog Widget by LinkWithin