torsdag 12 juli 2018

Kjolavippen

Hemester!!! Underbart att få vara hemma och ha tillgång till sin egen atelje att rumla runt i. De senaste tre dagarna har det blivit en del skapat som väntat på att få komma ut. ( och mer står på språng och väntar)

Först ut var denna kjol i dubbelvävt naturlinne med svarta ränder.
Tyget beställde jag på Linnehem.



Hittade inspiration i filmen Atonement . 
Fast jag konstrurade min ficka i sidan annorlunda.
Såhär i efterhand blev den lite NygårdaAnna-aktig.
Och det är ju inte dåligt :-)



Nästa kjol blev en pennkjol i ett Afrikanskt tyg jag fått av min lillasyster för evigheter sedan. En kile hon var ihop med när hon var ca 16 år köpte det till henne när han volontärarbetade i Afrika.
Rätt kitchigt egentligen, men jag älskar Afrikanska tyger. Deras mönster är så otroligt annorlunda från våra europeiska randigt/rutigt/blommigt/prickigt. Ofta helt bananas mönster. Har en hel samling av dem i ateljen.



Sist men inte minst så såg jag ett tyg ligga i ena hörnet av ateljen. Gamla gardiner jag köpt på Kupan för längesedan. De skrek plötsligt till mig att de ville bli en klänninga a la "Pigan Lina" i Emil i Lönneberga. Så.....då fick det bli en sådan.


Sydde väldigt mycket på den för hand för att den inte skulle se för modern ut.


Vem vet, kanske dyker det upp något 1800-tals event någon gång framöver då den kan vara bra att ha.
Man vet ju aldrig.

6 kommentarer:

  1. Så vackra skapelser ännu en gång, önskar dig kreativa fina sommardagar

    SvaraRadera
  2. Åååå hjärta i ögona på din pigan Lina klänning! Så roligt att se! Själv sitter jag med ett avklippt pekfinger och läääängtar att kunna sticka igen. Sy är lite knåpigt men jag kunde förlänga mannens fickor i allafall-en god nörjan. Snart slipper jag nog bandaget!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ok, det låter hemskt. Hoppas du repar dig snabbt!

      Radera
  3. Pigan Lina klänningen blev min favorit! Är det ditt eget mönster helt? Den hade varit fin med korta ärmar också, mer somrig då. Den randiga kjolen blev häftig med vansinnigt snygg ficka...fast den "afrikanska" kjolen satt verkligen som "smäcken" på dig! Du är fantastiskt inspirerande att följa, tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, helt eget mönster på pigan lina-klänningen. Men det finns ett mycket likt mönster att köpa i Skansens shop.

      Radera

Lämna gärna en kommentar, jag blir så glad! Jag läser alla och svarar på dom jag hinner med.

Blog Widget by LinkWithin