torsdag 18 november 2010

Tvåändsstickat

Jag fick en liten fråga härom dagen: vad är tvåändsstickat?
Så jag lovade att göra ett inlägg om det här på bloggen.
Tvåändsstickat skiljer sig lite från vanliga stickade plagg. Man stickar hela tiden med två garn som man snor om varandra växelvis på avigsidan. Detta gör att det ser ut som vanlig stickning på rätsidan men det ser helt annorlunda ut på avigsidan. Stickningen blir mindre elastisk men mycket tätare och varmare. Det tar en mindre evighet att sticka i den här tekniken, men resultatet göt att det värt det. Denna teknik är mest vanlig i Dalarna och Norge har jag för mig. På danska heter det tvebinning.
Här är några av de tvåändsstickade vantar jag fått genom åren.









1 kommentar:

Lämna gärna en kommentar, jag blir så glad! Jag läser alla och svarar på dom jag hinner med.

Blog Widget by LinkWithin