måndag 26 oktober 2015

Vikingakläder 1:


Ok , på begäran så börjar jag nu blogga om mina vikingakläder också. Vad roligt att ni vill se vad jag gör! Vi börjar med mina kläder till gudahagen. Alla kläder är mestadels sydda för hand med fällsömmar i vaxad lintråd.

Foto:Frans Ekelin



Undertunikan är sydd i oblekt linnetyg. Jag har färgat tyget med en väldigt starkt bad av gula lökskal. Bandet har jag brickvävt i cottolin efter eget mönster.


Hängselklänningen är även den sydd i linne. Den rödabruna färgen är färgad med krapp på oblekt linne och den gröna bården är röda lökskal på oblekt linne. Bandet är brickvävt av cottolin efter eget mönster.


Mössan och halsvärmaren har jag nålbundit i ullgarn som jag delvis färgat med bresilja. Detta har jag kommit på i efterhand är lite av ett " no no" eftersom bresilja kommer ifrån brasilien och man inte upptäckt sydamerika på vikingatiden... Struthättan har är sydd i ulltyg och har ett linnefoder av rödlöks färgat oblekt linnetyg.


Väskan sydde jag av en gammal poncho jag hittat på gratisförrådet på skolan. Det är hemvävd av ull. Bandet har jag flätat av garner jag  färgat i krapp och stenlav.


Inuti har väskan foder i vitt linnetyg svagt färgat med gula lökskal.
De vackra pärlorna har jag köpt på Trelleborgen i Trelleborg.( Det är en rekonstruktion av en gammal vikingaborg man hittade märken efter på 90-talet när man skulle bygga ett nytt bostadsområde. Då fick man sin förklaring på stadens namn.)


Kappan är sydd i ett fiskbensmönstrat ylletyg och fodrad med fiskbensmönstrat oblekt linne.Nederkanten på ärmen har en bit fiskbensmönstrat ylle jag haft i gömmorna och ett band jag brickvävt av två olika naturfärgade garner och ett garn som tidigare färgats med valnötsskal.


5 kommentarer:

  1. Så intressant och spännande att få läsa om dina vikingakläder! Det måste vara jätteroligt titta på hur man såg ut under en specifik epok och sedan skapa utefter de kriterierna. Jag gillar verkligen mönstret på brickbandet på tunikan - så fint!

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket! Ja, det är alltid kul att få djupdyka så. / lina

    SvaraRadera
  3. Så fint och så kul att göra nästan allt från grunden , gillar också dina vävda band , någon gång i mitt liv ska jag lära mig väva med brickor har jag lovat mig själv .

    SvaraRadera
  4. Så fint o vilket jobb du lagt ner

    SvaraRadera
  5. Tack så mycket! Ja, det är så himla roligt!!

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, jag blir så glad! Jag läser alla och svarar på dom jag hinner med.

Blog Widget by LinkWithin