torsdag 29 oktober 2015

Vikingakläder 2:



Och här fortsätter vikingatemat.
Det mesta av sonens kläder har jag skrivit om tidigare men manteln är ny.
Den är sydd i ett grått ulltyg och sydd som halvcirkel. Applikationen/broderiet är sytt i grått ulltyg och ulltyg färgat i rödlök samt broderat i kedjestygn med garn färgade i rödlök och gullök-skal 


Lilltjejen har på sig en underklänning i oblekt linne med kantningar av krapp på vitt linne.
Hennes kappa är sydd av gratis-ponchon från jobbet, ett grått ulltyg samt fodrad med oblekt linne. Struthättan ( utan strut) är sydd av ett ljusgult tyg som färgats med rödlök. Den är fodrad med samma krapp-linne som kantningen på klänningen.  Kantbanden på hättan och kappan har jag brickvävt av garner färgade i ett ljust bad av tuschlav , krapp och stenlav efter eget hittepå mönster.


Foto: Marita Olsson

1 kommentar:

  1. Så kul med tidstypiska kläder och vilket jobb det måste ligga bakom. Imponerande! Tack för att du delar med dig, detta är verkligen intressant att få se. Att färga med lökskal låter ju superbra, jag måste erkänna att jag blir lite sugen på att prova på det själv.
    Hälsningar Maria

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, jag blir så glad! Jag läser alla och svarar på dom jag hinner med.

Blog Widget by LinkWithin