lördag 19 mars 2011

Svarstund

Tack så jätte mycket för alla frågor, här kommer svaren:

1:Ok mina frågor är vilka utbildningar inom sömnad och slöjd du gått och var du hittar inspiration till det du tillverkar?
Jag började med konst i gymnasiet, följt av konstskola i skåne. Efter det blev det flytt till danmark där jag gick en designlinje på Århus Produktionsskole. Sen blev det en skrädderikurs i 12 veckor på Århus Daghöjskole följt av en 6 veckors kurs i skrädderi -ytterplagg på samma ställe. Sen blev det Folkhögkola i Kerteminde där jag läste vävning, bandvävning, textiltryck, lapptäckesteknik, växtfärgning mm.
Sen bar det av till sverige igen och Sätergläntan där jag gick sömnad i två år. Där lärde jag mig en himlans massa,...handsömnad i linne och ylle, yllebroderi, olika virk och sticktekniker mm.
Min inspiration hittar jag lite här och där beroende på vad jag gör. Till egna kläder inspireras jag mycket av 60 talets mode och folkdräkter från hela världen. När jag gör roliga retro saker för barn blir jag mer inspirerad av själva tygerna i sig.

2:Hur tänker du när du kombinerar färger?
Oj,..vet inte riktigt. Jag tar färger jag gillar och kombinerar dom,...Antar att färgerna ska ha lite av samma intensitét, plus lite mörkt och ljust för att dey ska hända nåt....kanske. Äsh det där är så svårt. Jag kör ju bara på känsla.

3:Vad har du jobbat med tidigare? Kan du försörja dig på slöjden? Är det något du drömmer om i framtiden?
Jag har bara haft ströjobb och sommarjobb. Stått i inredningbutik, sytt gardiner till ett hotell, packat korv på Melkers, telemarketing, städning osv. Jag kan inte försörja mig på slöjden, men jag kan betala min revisor och min lokalhyra plus göra inköp till företaget. Det skulle såklart vara underbart att kunna leva av slöjden som Karin Ferner eller Anna Sjons Nilsson men det känns som att det är långt dit.

4:Använder du bara retro tyger eller köper du en del nya också?
Det beror på vad jag gör. Syr jag jackor tex så köper jag oftast tyg i den lokala sybutiken, fast är det barnjackor brukar jag använda gamla gardiner osv. Till lapptäcken osv är det nästan uteslutande secondhand tyger. Till slöjden är det svårt att hitta begagnat material som kattuner, kläde , yllemusliner , maljor och mässingsknappar osv. Där köper jag nästan bara nytt från Hemslöjdsbutiker. Däremot så köper jag nästan aldrig tyger från tex Stof och stil även om dom kan ha fina tyger. Kvalitén är oftast bedrövlig, luddar och noppar sig efter första tvätten och med tanke på hur billigt det är så litar jag inte på produktionsförhållandena.

5:Om du var en frukt, vilken frukt skulle du va då?
Jag skulle vara ett röd/gult äpple. Lite tråkig men omtyckt av de flesta, ganska färgglad och uppiggande. Trivs att växa i hela sverige, folklig och god. Typ. Eller så kanske jag är en stjärnfrukt. Knallgul, kantig och sur :)Eller en passionsfrukt,...(min man klarar inte av att se dom uppskurna på bild. Han tycker inanmätet ser ut som hjärna...)

6:Hur kom din sydda katt med i Hus & Hem?
Katten fanns tillsalu på Svenskslöjd i Stockholm. Antar att stylisten till reportaget hittade den där och tog med den till plåtningen. Samma sak när mina vantar var med i Lantliv. Jag visste inte om det utan blev tipsad av folk som läst tidningarna och känt igen mina saker.

7:Jag undrar vad du får din drivkraft ifrån?
Ja du,...det är inget medvetet , jag kan bara inte låta bli. Nyfikenheten.Får jag en idé så måste jag slutföra den helt enkelt. Jag vill ju se hur det blir. Det är också anledningen till att jag aldrig skissar, för då ser jag ju redan hur det blir. Dessutom känns det som att man inte kan ändra sig under sömnadens gång om man ritat en bild på hur det ska bli. Detta var svårt för mina designlärare att acceptera efterssom det ingår i undervisningen att göra planskisser osv. Men de flesta vande sig och visste att " när lina sitter och stirrar rakt fram i tomma intet så mönsterkonstruerar hon". Dom lärde sig att låta mig vara och inte fråga så mycket.
Min mamma har någon teori om att vi har en släng av adhd i släkten som ger oss en himlans massa energi som, rätt kanaliserad, kan vara en himlans tillgång. Vi är många som kör fram som ett godståg när det gäller. Min energi kommer fram i sömnaden. ( och när jag städar,..jäklar vad det kan gå undan!)
Många tycker att jag är driven,...men det tycker inte jag ,för det är inget jag gör medvetet. Jag har inget medvetet mål, utan kan helt enkelt inte låta bli :)

3 kommentarer:

  1. Vad kul och få veta lite mer om dig Lina!

    SvaraRadera
  2. Gedigen utbildning må jag säga. Synd att det ändå är svårt att leva på slöjden...
    Du har en sak att "hämta" inne på bloggen och snart kommer en grej med posten...

    SvaraRadera
  3. Roligast att läsa frågan om frukten och tänka dig dig som en sådan.

    Och oj, vad jag känner igen mig i svaret på fråga 7. Jag brukar skämta att jag har lite adhd =) (iofs inget att skämta om...)

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, jag blir så glad! Jag läser alla och svarar på dom jag hinner med.

Blog Widget by LinkWithin