måndag 22 augusti 2011

Bloggslutet

Jag läste på Facebook härom dagen att bloggandet är på utdöende. Att det bara varit en modefluga precis som Twitter eller Facebook. Men jag tror att dom har fel allihop. Jätte fel! För för mig är läsandet av andras bloggar inte underhållning utan inspiration, och inspiration är ingen färskvara. Så länge folk där ute har drömmar rörande livet, inredning, sömnad, mode- gud vet vad , så kommer bloggandet att fortsätta tror jag. Bloggar kostar inget och tar ingen plats så som tex inredningstidningar gör och dom finns tillgängliga 24 timmar om dygnet bara man har tillgång till nätet. Det finns ju inget mysigare än att, en regnig kulen trist dag, gå in på någon färgglad blogg och bara suuuga åt sig färg och inspiration. Eller susa in på någon annan blogg och läsa vackra ord skrivna om vardagen och känna igen sig i vart enda ord, och få känna att man inte är ensam. De flesta bloggar där ute drivs ju av kvinnor och läses framför allt av kvinnor. Självklart blir det då nedgraderat till "modefluga" eller "hobby" som så mycket annat vi kvinnor gör. Suck.
Jag har iallafall inte tänkt att sluta blogga, inte sluta läsa andras bloggar heller.Dom ger mig vardags inspiration och gör att jag känner mig mindre ensam i stora världen. Tänk om man hade kunnat få träffa alla dessa underbara bloggerskor någon dag, allihopa samlade på en och samma plats. Hur underbart skulle inte det vara?Alla dessa kvinnor vars liv och tankar man läst om alla dessa dagar. Så olika men ändå lika ens eget liv. Som att träffa ett gäng gamla kompisar tror jag det skulle va, fast ändå nytt.Tänk om kvinnor styrde i världen, vad annnorlunda den skulle se ut. Då skulle väl krig , jakt och hockey vara modeflugor :)

Min son hittade denna fjäder på gården igår, så underbart fin. Knall gul på ena sidan och knall blå på den andra. Någon som vet vad det är för fågel som tappat den? Verkar ju inte vara någon kråka direkt.


Här kommer lite länkar till några av mina bästa bloggkvinnor. Om jag kunde så skulle jag bjuda dom alla på ett stort kalas!!

Lycke
Lotta
Elsa
Persilja
Anna
Fröken Ö
Julia

10 kommentarer:

  1. Men tror du inte att det är bloggandet som i "här är mitt liv och det handlar om när jag sminkar mig och går ut och dricker alkohol och skapar intriger" bloggandet som är på utdöende?

    SvaraRadera
  2. Näe, det tror jag inte heller. För det finns massor av tjejer där ute som vill ha smink inspiration och älskar att läsa om andras liv!/lina.oj

    SvaraRadera
  3. Håller med dig...

    SvaraRadera
  4. Hear, hear! Det är som om man skulle sluta träffas med kompisar om bloggarna försvann!

    SvaraRadera
  5. Söta söta du, vad himelens fint skrivet, och nu fick jag verkligen för mig att fortsätta blogga. känt mig så risig i dagarna och ibland undrt varför man håller på, men dina ord vänder mig alldeles ut och in. TACK!!!''

    kramar Lycke

    SvaraRadera
  6. Nämen Lina, det där är ju en Lucyfjäder - Arapapegoja alltså! Inez fick den av Nisse sist vi var hos er. Lo monterade den på väggen i kojan. Det har han visst glömt bort, busungen ;) /Lisa

    SvaraRadera
  7. Intressant... Jag håller verkligen med dig! Någon sa för länge sedan att internet var en "fluga", och han hade ju hyfsat fel! :P

    SvaraRadera
  8. Hejaheja! Håller med om allt ovanstående
    Mer bloggande åt folket !

    SvaraRadera
  9. Så fint tänkt och så rätt! Jag har faktiskt träffat några i verkliga livet och det ÄR som att träffa någon man redan känner! Lycke och jag t ex har lärt känna varann irl och det känns som en sån där barndomsvän man vet allt om men inte behöver träffa dagligen för att ha nära kontakt. (Eller hur L?) :)
    Jag har varit usel på att läsa bloggar i sommar men nu när hösten smyger sig på känns det som ett behov igen. Jag tror inte bloggar försvinner för det är alldeles för äkta. (De flesta iallafall.) Däremot twitter kanske dör ut, men det kanske jag tycker bara för att jag inte är twitterfrälst. :) DIN blogg är däremot en sån som jag bara behöver kika in på för att få den där gnsitan som inspirationen behöver. Du har så rätt i att det är en färskvara. Det finns inget värre än när det sinar vilket det gör ibland! Caféet i Ronneby var en riktigt inspirationshöjdare. Måste skicka dit min Ronnebyvän som bor här men hälsar på sina föräldrar titt som tätt.

    SvaraRadera
  10. Hej,
    nu blev jag jätteglad!!

    Det känns så coolt att få vara med på din lista med så bra bloggare.
    En ära!

    Länkar dig när jag kommer hem sen :)
    Tack, och inte är vi på utdöende inte...

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, jag blir så glad! Jag läser alla och svarar på dom jag hinner med.

Blog Widget by LinkWithin