onsdag 17 augusti 2011

Dagens ilandsproblem

Mitt liv är sååå hårt.Jag har sånna problem :).Nu när jag äntligen hittat mitt drömkök för en spotstyver så kommer ju våndan....vilken färg ska jag måla det i? Just nu är det mörkblått. Antagligen målat på 70 talet. Ingen jätte kul färg direkt.



Det lutar åt den fina 50 tals mintgröngrå aktiga färgen som är typ som köket längst ner. Fast då är ju problemet att mina väggar i köket är rosa och vita.....ni kan ju föreställa er vad jag tänker på då...GB glass storpack med jordgubb, vanilj och päron! Det går ju inte. Så jag måste i så fall antagligen måla hela väggarna vita....ve och fasa! Jag som knapt har en helvit vägg i huset. ( jag har lite vitskräck).. vad göra vad göra? Kanske ni kan hjälpa mig. Viken färg tycker ni är finast?






Alla bilder är hittade med hjälp av google..jag har inga källor att hänvisa till. Alls.


****************


Now when i have finally found my drean kitchen i don´t know how to paint it. Maby you can help me choose colour?

12 kommentarer:

  1. Vi har ett vanliljgult femtiotalskök. Det är fint och passar till det mesta. Till det har vi vitt kakel och vita väggar, men har öst på med glassiga färger på detaljerna istället. Annars tycker jag att en dov gråblå färg passar fint till rosa! Lycka till!

    SvaraRadera
  2. Blev så glad för din skull när jag såg du hade hittat ett drömkök - minns hur ledsen och upprörd du var när någon idiot hade rivit ut och slängt ett.

    Vårat kök var (och är det säkert än, om jag känner nya ägaren rätt) målat i färger ungefär som på sista bilden du visar, fast stilen var mer som på tredje sista bilden, med sneda skjutluckor med kryddlådor under (fast bara ett stycke - inte under hela). Jag fattar inte varför inte överskåpen görs sådär sneda fortfarande - det är ju så himla praktiskt, vem som helst kan arbeta under dom oberoende av kroppslängd och det går inte att slå huvudet i en öppen skåplucka! Dessutom slipper man att det samlar sig damm på och i koppar och glas längst in på nedersta hyllan - man har alltid koll på vad som finns.

    Dessutom är det inte vitt, utan gräddvitt, nästan smörgult, faktiskt! Det ser du väl! ;P Och luckorna är ljust duvblåa - inte gröna alls!

    Allt gott och lycka till!

    - Mira

    SvaraRadera
  3. Det rosa köket med gula luckor är häftigt!! Mycket färg det är fint!

    SvaraRadera
  4. Duvblått! *klapp klapp klapp*
    Duvblått! *klapp klapp klapp*

    SvaraRadera
  5. Måste erkänna att jag är lite avis på ditt kök. De är ju så grymt snygga! Eftersom du har vitskräck så är det väl bara att köra på med färg. Gult eller rött är nog mina tips. Hoppas få se det färdiga resultatet på bloggen så småningom.

    SvaraRadera
  6. Jag gillar också det rosa med gula luckor, men alla de du visar på bilderna är fina på sitt sätt. Vad som blir snyggt beror nog på vilka färger som finns runtomkring, så jag skulle nog säga att det beror lite på hur gärna du vill ha kvar dina rosa väggar. Men du är ju inte den som är främmande för att måla om, så börja med en färg och känns det inte bra efter ett tag kan du ju alltid byta! :)

    SvaraRadera
  7. Åh! Vilka fina kök du har hittat och vilken angenäm uppgift du ändå står inför! Kan tipsa om min och mina kollegors (byggnadsantikvarier vid Länsmuseet Gävleborg) kökskatalog på museets Facebooksida. Gå in på Länsmuseet Gävleborg och sedan "Foton" - där hittar du mängder av äldre kök! Många mycket äldre än ditt men alla med den där härliga ursprungliga känslan!
    Lycka till, spännande att se hur ditt kök blir!

    SvaraRadera
  8. Jag röstar som flera andra på ljusgult, gråblått eller eventuellt rött, beroende på vad du har för färger på dina köksattiraljer och rummen intill.

    SvaraRadera
  9. Åhh jag älskar sånna gamla kök :) Jag tycker som du, den gröngrå eller gult!

    SvaraRadera
  10. Grönt! Men jag är partisk, älskar grönt!
    Håller på att fixa till ett gammalt kök och det blir lite nytt och lite gammalt blandat. Och luckorna blir fint gröna. Kolla gärna:
    http://www.flickr.com/photos/effyblog/sets/72157626509310638/

    SvaraRadera
  11. Den pigg-gul-gröna i mitten i första raden... den står det LINA på!!

    Kramelikram Eva-Mari

    SvaraRadera
  12. Gult och rosa är ju sjukt snyggt!

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, jag blir så glad! Jag läser alla och svarar på dom jag hinner med.

Blog Widget by LinkWithin