måndag 29 augusti 2011

Den där färgen...

Jag är på jakt efter en färg. Jag vet ju alltid exakt vilken färg jag ska ha, ända tills jag kommer till färgbutiken och ska peka ut den på deras färgkort. Då slår det slint. Man insér att det finns ca 1000 varianter på just den färgen man ska ha...och jah har ju inte direkt råd med så många färgburkar. Attans att dom har slutat med dom små provfärgsburkarna. De minsta man kan köpa nu är på en halvliter. Lite mycket om man bara vill provmåla en stol likssom.
Färgen jag är på jakt efter nu ser ut såhär:

Lite grann som det där soffbordet på tidningen, eller an blandning av säckpipegubbens tröja och den gröna cirkeln bredvid.



Som den grönturkosblå sicksacken i trasmattan eller ringen på grytlappen, fast lite ljusare.


Som mattan i vardagsrummet eller stolen bredvid pianot fast inte lika ljus och blå.





Som en sommarnatt i mumindalen ni vet, fast den får aldrig bli för surfar-aktig.



Ni vet precis vilken färg jag menar va?

10 kommentarer:

  1. Ja jag vet precis! Jag älskar den färgen! :) Hoppas du hittar rätt!

    SvaraRadera
  2. Jovisst! Exakt den färgen är superfin!!! Håller tummarna för att du hittar den! (Undrar bara vad den heter...?)

    SvaraRadera
  3. Ja, jag tror det. Ta med dig någon eller alla bilderna till affären kanske, så du kan jämföra? Och du, byt färgaffär! Flügger har jag handlat på senast, de hade snickerifärg i åtminstone lite mindre burkar (3,8 dl). Alltid nåt.

    SvaraRadera
  4. Let upp den på nåt av dom här ställena, vettja:
    http://www.color-hex.com
    http://www.colorpicker.com/
    http://www.enetplace.com/color-picker.html

    Undrar förresten om det inte är aquamarin din färg heter.

    SvaraRadera
  5. Jaa! Det är ju min favoritfärg! Sådär mintgrön/turkos/päronglass/ljus petrol/typiskt 50-talspastelligt-färgat! Underbart! Men väldigt svårt att få till. Försökte måla fondväggen i vårt förra sovrum i den färgen. Men det var svårt att hitta rätt, och det måste var Precis rätt! Det blev lite för mycket amerikanskt 00-tal där i sovrummet. Behöver vara lite piggare, lite mer ärtgrönt i kanske... Jättesvårt, jag förstår precis ditt dilemma! Såg du det där sovrummet nån gång? /Lisa S

    SvaraRadera
  6. Vet EXAKT, för jag letar efter sammma... men den är liksom svår att finna. Lycka till o om du hittar helt rätt, v.v. meddela mig.

    SvaraRadera
  7. Du, jag har också hållit på och mixtrat och letat efter precis, eller en variant av den där färgen. lite svårt det där med alla miljoner grönblå nyanser, men jag ska se om jag får tid att undersöka saken, har några provlappar och burkar i källaren, men är alldeles för toktrött ikväll, imorgon kanske, puss!

    och du du du! var fick du förresten tag på den där muminaffischen?!? letat som en tok efter just muminafsiher..tänkte till Litens rum!

    kramar Lycke

    SvaraRadera
  8. Tänk att det var så många som visste exakt vilken färg jag menade :) Himlans svår att hitta är den. Muminaffischen är egentligen ett sånt där inplastat underlägg man har när man äter. Köpte det på tradera för länge sen. Plasten gick sönder så det fick bli affisch istället./lina.oj

    SvaraRadera
  9. Mm jag vet oxå vilken färg du menar men vet inget namn eller nummer tyvärr.... lycka till i jakten!

    SvaraRadera
  10. Märkligt att hamna här efter att ha googlat på färgkoder jag fått från målarn. Jag vill ju inte ha det de erbjuder, det är för grönt, för grått, för blått... Jag vill ju ha precis det jag tror du menar... till mina fina nya (fast gamla, bara nya för mig) köksluckor, skjutskåp alltså, lucky me. :)

    Jag återkommer!

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, jag blir så glad! Jag läser alla och svarar på dom jag hinner med.

Blog Widget by LinkWithin