onsdag 6 juni 2018

Heinui-klänning.



Min kollega på jobbet har en klänning som jag alltid tyckt är så himla fin. Den kommer ifrån ett spanskt märke som heter Heinui. De gör en himlans massa fint med roliga skärningar. Så när min kollega hade med sig klänningen på jobbet en dag så passade jag på att låna hem den och gjorde en uppmätning på den för att få fram mönstret. Så himlans tacksamt det är med rutiga mönster när man ska rita av något.






Här är en  annan bild från samma kollektion. 
Gillar verkligen den där omlott delen på klänningen.


Så jag ritade upp rutor på hårt papper och mätte upp den hemma i ateljen.


Och när jag såg hur mönsterdelen såg ut så fattade jag ju hur den var förändrad från grundmönstret.
Jag gjorde den i fjärdedelsskala med eleverna dagen efter.                              

Sen hade jag sparat den här bilden från Mokkasins blogg. Älskar den randiga klänningen som hänger i bokhyllan. Gillar hur de lekt med de olika randningarna. Så det har jag velat leka med lite någon dag, har bara inte klurat ut i vilken slags plagg jag ska leka....


 
Men det blev i form av en Heinuiklänning tydligen.

(Tyget kommer från stoff o stil men var egentligen ett felköp. Det var dessutom vitt och svart så jag färgade tyget rosa innan jag sydde av det.

Och voila!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag blir så glad! Jag läser alla och svarar på dom jag hinner med.

Blog Widget by LinkWithin