onsdag 27 juni 2018

Knätoffsresan del3

Nästa dag var det dags för biltur igen. Vi begav oss iväg tidigt och satte kosan mot Bjursås och Dössberget för att se på utsikten. ( och gå på loppisar..)




Tittut från mini-fäboden!



Vi drog vidare och hittade ett missionshus med loppis i Tällberg.
    

I Tällberg fanns också denna fiffiga kurbitsmålade telefonkiosk.


Och utsikt..




Nästa mål blev Zorngården.
Såhär skulle man bo alltså. Med nationalromantik i varje vrå, nio meter i takhöjd, ett grönt pärlspontskök och atelje i ett hus från 1200-talet.


Och snyggt staket. Borde jag kunna fixa till här hemma själv på gården.


Inget besök i Mora utan att åka förbi och turista i Nusnäs!!
I Nusnäs ligger Dalahästtillverkningen och det får  ju inte missas av herr Skåne. Upp på hästen och ta den obligatoriska turistbilden minsann.


Förutom Dalahästar, t-shirts med Dalahästar, nyckelringar med Dalahästar  osv så säljs även träskor med kurbitsmålning. Jag var lite sugen på dessa men det blev att jag köpte en bok om folkdräkter i stället.


Påväg vidare åkte vi förbi Nygårdsannas utförsäljning i Garsås.
Jag hoppade in dit, Frans hoppade in på loppisen bredvid.


Nästa stopp var Insjöns loppis. Här lämnar privatpersoner in grejer och får de sålda och här finns en uppsjö av bla dräktdelar. Inga billiga priser, men mycket var i riktigt bra skick.



Det fanns även romantiska sekelskiftes kläder.



Den viktigaste destinationen för dagen var Sätergläntan. Det visade sig nämligen att just den här dagen var det exakt tre år sedan jag och Frans träffades precis här. Jag gick en kurs i vävning och han gick en kurs i Smide.


Allt såg ut som för tre år sedan förutom att de byggt om huvudbyggnaden lite.

Frans hår och skogen på kalhygget hade växt ungefär lika mycket..



Vi firade med att bli nostalgiska och gå våran promenadrunda som vi gick nästan varje dag då vi träffades där uppe. Upp igenom skogen , nedför berget och förbi det lilla övergivna huset.


Så underbart att få traska runt i en skog som luktar barr , mossa och blåbärsris.


Och njuta av utsikten!!



Slut på del 3.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag blir så glad! Jag läser alla och svarar på dom jag hinner med.

Blog Widget by LinkWithin