torsdag 16 juni 2011

De glömda vita

Gick igenom mina bortlagda sommarkläder idag ocg hittade dessa gamla kreationer. Alla tre är vita och fina,...dvs i den färgen jag aldrig använder. Dom är också alla sydda INNAN jag klämde ut tre ungar,..viket märks på passformen. ( harkel..)

Den första kreationen sydde jag på Sätergläntan till 2:a årets projekt runt dräktskicket i Sorunda.Inspirationen var en jätte söt tröja med fårbogsärm och krås. Den var brunrutig i hemvävt ylletyg. Min blev istället vit och randig med matchande kjol med krås på rumpan.




Nummer två sydde jag när vi hade avslutningsfest på skolan i Kerteminde.

Inspirationen kom från en reklambild från Munthe plus Simonsen.

Spetsen har min mormors mamma virkat. Hon brukade visst sitta och virka spetsar framför radion på kvällarna.




Nr tre är min brudklänning. Den är sydd i linnetyg och är fodrad med bomull.

Spetsen är också denna från mormors mor.


Sista kreationen sydde jag på Sätergläntan, 1:a året.

Den är sydd av ett gammalt danskt sjukhuslakan och broderierna från en rysströja från 70 talet som jag aldrig använde.



Funderade på om jag kanske skulle färga några plaggen, då kanske jag skulle använda dom oftare. Fast jag tror inte det. Dom får ligga i sin låda lite till, som dom är.




**********


Some white kreations i made years ago. Since they are white I never use them. Maby i should dye them in another colour.

9 kommentarer:

  1. Vilka helt makalösa dräkter,för att bara säga klänning vore för enkelt. En klar elegant dräkt,nummer två blir jag helt kär i...oh den hade jag velat ha! :)

    SvaraRadera
  2. Wow. Den jakken øverst var helt rå, du burde sy deg en ny i en farge du liker :)

    SvaraRadera
  3. Sjukt snygga allihop! Gillar särskilt ned nedersta. Synd att det ska vara så besvärligt med helvitt, jag använder aldrig det heller, för det kan banne mig vara riktigt snyggt!

    SvaraRadera
  4. Jag tycker också om den nedersta - tror den skulle bli snygg om den färgades röd. Rött på rött i vagt olika toner vore så stiligt.

    SvaraRadera
  5. Vilka vackra kreationer, gillar speciellt den sista! Jag är också hopplös på vitt, använder det ibland men kan aldrig hålla dem rena, hopplös sölmaja...=)

    SvaraRadera
  6. Mm jag gillar verkligen den nedersta! Tänka att färga den fint ceriserosa mot de röda borderierna... Mumma vad fint!

    SvaraRadera
  7. wow, vad fina. Är du intresserad av att sälja nummer 2 så vill jag köpa :)
    mvh Carolin

    todiluu@yahoo.se

    SvaraRadera
  8. Å, den sista där var vacker! Älskar röda broderier på vitt. Nu kan man se tapetanvändning hos mig förresten. :)

    SvaraRadera
  9. Tack alla vad ni är snälla!
    Lotten: om det inte var för att min hy blir grön av att ha starka rosa färger på mig så skulle jag färga den så.
    Klänningarna är i storlek 36 typ. Om jag funderar på att sälja någon av kreationerna så säger jag till./lina.oj

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, jag blir så glad! Jag läser alla och svarar på dom jag hinner med.

Blog Widget by LinkWithin