onsdag 8 juni 2011

Min minsta kulla

På fredag är det skolavslutning för storkillen. Själv klart vill han ha på sig sin dräkt. Han gillar mest västen med de blänkande märringsknapparna. Jag ska nog ha min dräkt på i brist på annat, och mellantjejen vill ha sin Leksandsdräkt men vad ska Clara ha på sig?.....
Jag beslutade mig för att sy en hittepå dräkt till henne som hon kan ha på både skolavslutningen och på midsommar om ett par veckor. Jag tog sånt jag hade liggande i gömmorna. Blått linnetyg, gammalt kattun ( det röda tryckta bomullstyget), ett handvävt vit/blått tyg jag fått, lite dalaband, mässingsknappar och fixade ihop den här lilla kull-oufitten. Det tog ca 1½ timme. Nu kan hon också vara dräkt fin på skolavslutningen!

Det är så roligt att ha sin dräkt på här nere i Blekinge för man framkallar sån uppståndelse. I Dalarna är det ju så vanligt med dräkt att ingen reagerar nämnvärt, eller tycker det är nåt konstigt. Här blir man ett totalt unikum och folk tror man tillhör nåt slags utdöende folkdanslag. Ofta kommer folk fram och börjar prata om sina blekingedräkter som deras mor eller farmor knypplat spetsar till och dyl. Plöttsligt är det som att folks dräktintresse vaknar och folk börjar fundera på att damma av sin dräkt och börja använda den igen. Och bara det gör det ju värt att ha dräkten på sig.

Sydde för övrigt en tunn skön gosfilt till Clara härom dagen. Det var så hiskeligt varmt men jag ville inte att hon skulle vara helt osyddad om sina små nakna ben. Jag sydde filten av två stycken bitar av gammla superslitna påslakan. Ett grönaktigt på ena sidan och ett gul/rött på andra sidan. Jag kantade det hela med bitar jag hade liggandes av "för korta" bitar snedslå.

Clara fullkomligt älskar sin gosiga tunna filt.


(Till den som är uppmärksam kan jag meddela att det är en annan vagn än den mörkröda som vi brukar ha.Den här gröna lånade vi med oss hem från gården på Öland då vi inte hade någon annan vagn med och barnen ville inom Ölandsdjurpark på vägen hem. Det är vagnen jag låg i som liten, sittdelens insida pryds av vita päron )
*************
Today I made i little folkcostume for my little girl. Now she has something to wear for the midsummer celebrations.
I also made her a soft cool summerblanket a few days ago. It´s made from old bedlinnen and is perfect for hot summer temperatures.

5 kommentarer:

  1. Jättefin dräkt! Ta på henne den nästa gång ni reser till Dalarna också, alltid retar det nån. :)

    SvaraRadera
  2. självklart ska vi det! :)/lina.oj

    SvaraRadera
  3. Men ohoooooo så fin Claras dräkt är!

    SvaraRadera
  4. Så HIMLA gulligt!!!! Skitfint helt enkelt!

    SvaraRadera
  5. Vart hittade du mönster till hättan? Håller på och ska försöka sy en modern version av en folkdräkt till min lilla dotter och söker därför mönster till en sådan. Tacksam för svar.

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, jag blir så glad! Jag läser alla och svarar på dom jag hinner med.

Blog Widget by LinkWithin