måndag 19 juli 2010

Hmong vs same

Nu är det måndag igen, och efter att ha varit hemma i helgen så var det då dags att lägga lite krut i produktionen inför Östersjöfestivalen som börjar nu på torsdag. Jag satte mig vid symaskinen direkt när jag kom in till ateljén och sydde klart lite småbörsar. Kände mig väääldigt effektiv.
Sen blev jag sittandes lite,...och tittade på min inspirationsvägg.
Det skulle jag inte ha gjort, för där hängde detta lilla vykort föreställande två st kvinnor tillhörande det svarta hmong folket i Vietnam. Båda kvinnorna har barn på ryggen och det ena barnet har ju en så fin mössa som sticker upp lite. Verkar vara dekorerad med en massa band ,........


Sen kom jag att tänka på det fina tyget jag fick av min syster som hon köpte till mig i Kina. Det som numera är en soffkudde och är resterna av en kjol tillhörande det vita hmongfolket i Vietnam.



Hela tygstycket är egentligen bara vitt, sen har man helt enkelt sytt på otaligt många färgglada band efter varann , med och utan mönster.

Såååå,........jag fick helt enkelt lov att göra en mössa!
Skulle bara kolla själva idén, om den var nåt att ha.
Tog ett randigt tyg från sydamerika som botten och sydde sen på en massa färgglada band.
Sydde lite knappar på toppen och avslutningsvis fodrade jag den med fleece i mellanlägg och innerfoder av mjuk rosa plysch.


Tada!!!


Tycker den blev fin, känns lite hmong vs samiskt på nåt vis tycker jag.
Mössan ska bebisen i magen få ha i vinter tänkte jag.
Det blir nog en tjej,..annars skulle jag nog inte kunna sy så mycket rosa och rött.
Vi får väl se, spännande spännande :)

Det blev såklart inte sytt så mycket mer idag..typiskt mig.
Men i morgon, då minsann,....... :)

2 kommentarer:

Lämna gärna en kommentar, jag blir så glad! Jag läser alla och svarar på dom jag hinner med.

Blog Widget by LinkWithin