torsdag 15 juli 2010

Något annat

Blev lite trött på "retro 70 -tal" stilen här om dagen och kände för att göra något annat. Något "klassiskt". Gick igenom mina tyggömmor och hittade lite tyger från 30, 40 och 50 talen i stället.
Tex dom här 50-tals gardinerna:


Och de här gamla 30-40 tals klänningarna som jag hittat i en soppåse med "matt trasor":




Sen fick jag en idé,...
Borde man inte kunna gör en "stockhus ruta" med annan form i mitten än en kvadratisk?
Jag fick lov att testa! ( Precis vad jag har tid för nu när jag egentligen borde snabb producera en miljon små grejer till Östersjöfestivalens marknad,..)
Men det blev i allafall en riktig sommar kudde!
Tar nog med den till marknaden på festivalen, så får vi se om någon gillar den.

9 kommentarer:

  1. Jättefina tyger och kudden blev urfiin!

    SvaraRadera
  2. Vilken bra idé och den blev ju kanonfin! Riktigt somrig. Den mellersta av 50-talsgardinerna skulle jag vilja ha, sååå himla snygg!

    SvaraRadera
  3. Fina tyger! Du, du är väl en del på öland? Har du nåt tips på nåt kul/bra garn/textil-ställe (helst garn) förutom ullcentrum? Skulle behöva lite tips, för vi ska semestra där om 2 veckor. Tacksam för tips! Och du, tänkte bara säga att du har stavat fel till kristianstad i din sidebar...det ska bara vara ett s...tänkte du kanske ville veta :-)

    SvaraRadera
  4. Jag är så avis på dina 50-talsgardiner. Var fasen hittar du alla fina tyger människa???!

    SvaraRadera
  5. oj oj oj,..stavfel i sidebaren..inte bra. Ska ändra det! Jag är en del på öland ja, men har faktiskt inget tips alls på garn eller tygställen..Har knapt varit på en loppis där ens. När vi väl är där umgås vi bara med släkten på gården och hjälps åt att rusta upp husen. Tiden man är där går åt till att laga stor kok, måla rödfärg, fixa tak och rensa ogräs. Ibland hinner man till stranden :).

    Och Zazzan: Jag har samlat på fina tyger sedan jag var 14 , dvs i 16 år. Och då blir det en del tillslut. Just dom 50 tals gardinerna hittade jag faktiskt i en hög med släng tyger som hade blivit skänkt till slöjdhuset i Ronneby.Det var meningen att dom skulle bli matt trasor eller dyl men textilkonsulenten tyckte det var bäst att jag fick gå igenom det först. Och glad är jag för det :) Det gäller att alltid ha ögon och öron öppna vettu. /Lina.OJ

    SvaraRadera
  6. Vilka snygga tyger det där med 50-tal.

    SvaraRadera
  7. Men, där är ju mitt tyg igen! Är så himla kul att se dem dyka upp då och då i dina fantastiska saker!

    SvaraRadera
  8. tack för dina fantastiska tyger! :)/lina.oj

    SvaraRadera
  9. Åh, jag tror jag dör lite av de här tygerna!!!!

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, jag blir så glad! Jag läser alla och svarar på dom jag hinner med.

Blog Widget by LinkWithin